Filmy o mimozemské invazi jsou dlouhodobě oblíbené díky hrozbě a strachu z neznámého, který je nadčasový. Čas a cestování v čase, tedy vlastně uvěznění v časové smyčce, je pro snímek na Hraně zítřka zásadní, ale film především významně těží z precizního přenesení principů známých z počítačových her.
Svět je v ohrožení, mimozemské mnohonožky, Mimikové, zaútočili. Vojáci vybavení pokročilými zbraněmi a robotickými brněními jsou připraveni na protiúder. Očekávaný hladký průběh boje se zvrtne a v nastalých jatkách zahyne také degradovaný voják Cage (Cruise), který se náhle ocitá opět před začátkem bitvy. Poučen vlastní smrtí (vlastně opakovaným umíráním) se Cage dostává blíž k pravdě o tom, co se děje a kdo jsou Mimikové; ale také blíže k neohrožené Ritě (Blunt), která má stejnou zkušenost jako Cage.
Sledovat neustále umírající postavu, která se zdokonaluje vlastní smrtí, je nebývalá zábava (pokaždé umře jinak, často je nutné den "resetovat" a sebevražda je nezbytná), tato "zkušenost" je důvěrně známá především hráčům počítačových her.
Děj je sice předvídatelný, tupý a přímočarý (samozřejmě nechybí cudná milostná linie), ale časová smyčka mu dodává dynamiku a spád. Postavy nejsou nijak sofistikované, Cage je zbabělec, který se díky možnosti žít stejný den neustále zdokonaluje ve svých bojových schopnostech, Rita, drsná a nekompromisní bojovnice je nakonec stereotypní "křehulka".
Tom Cruise je v posledních letech králem vysokorozpočtových sci-fi. Ač je čas neúprosný, Cruise stále ještě dokáže těžit ze své chlapecké image, kterou si podmanil publikum už před třiceti lety. Díky milému úsměvu a věkové neurčitosti může být partnerem i hereček o generaci mladších jako je Emily Blunt, a vše vypadá naprosto přirozeně. A vzhledem k mnohočetným smrtím Cruisovy postavy potěší snímek i jeho odpůrce.
Na hraně zítřka je vlastně filmové RPG, postava se zdokonaluje, sbírá schopnosti a zkušenosti, poučuje se vlastní smrtí a může jí pro příště předejít, posouvá se dál, a když vše skončí, může hra začít znovu a lze ji projít lépe. Dynamická, precizně nasnímaná frenetická jízda Douga Limana názorně ukazuje, jak lehce se dají do filmu přenést výhradně herní postupy a že výsledkem může být vtipný a zábavný snímek.
Michala Benešovská