Spielbergův Jurský park se stal v roce 1993 opravdovou senzací. A s hitem bylo naloženo tak, jak se na hollywoodský úspěch sluší – začal se ždímat. Následovalo pokračování, které natočil opět Steven Spielberg. Aby měl Sam Niel ještě nějakou dobu práci, vznikl i díl třetí, tentokrát v režii Joa Johnstona, po kterém už diváci nečekali nic jiného, než že se dinosauři raději odmlčí. Značka však zůstala dostatečně atraktivní, přičemž možnosti filmařů za poslední dvě dekády narostly do rozměrů dobře živené Godzilly a další dinousauří drama bylo na dosah.
Jurský svět je místo, kde se mísí nostalgické a dnes už nutné sebereflexivní narážky a intenzivní komunikace s diváky, kteří dokonale znají filmové dinousauří univerzum. Navíc všichni dokonale znají veškerá žánrová klišé, takže každý (byť nicotný) náznak o jejich nabourání je vítán jako zjevení. S těmito předpoklady autoři Jurského světa počítali a dali tak vzniknou blockbusteru, který se tváří, že "ví".
Schéma Jurského světa je jednoduché: Owen (Chris Pratt) je macho, nasvalený testosteronem přetékající milovník raptorů, který si svým hrubým jednáním dokáže získat každou feministickou fiflenu. Claire (Bryce Dallas Howard) je feministická fiflena, pracující jako tvář (zlé) korporace provozující zábavní park s pravými a nefalšovanými dinosaury. Zach (Nick Robinson) a Grey (Ty Simpkins) jsou její dva bezvýznamní synovci, kteří vjedou v zorbovací kouli kam nemají a to právě ve chvíli, kdy z ohrádky zdrhne obří a nevyrovnaný dinosaurus zrozený v laboratoři z rozmaru šíleného vědce a jeho megalomanského šéfa v touze trochu se pobavit. Owen a Claire musí spojit síly, aby chlapce zachránili, stačili se do sebe zamilovat a mimoděk zničili zlého mocipána i dinosauřího hybrida.
Jurský svět je zábavná atrakce, která rozhodně nenudí a okouzluje svým precizním zpracováním. Vizuální orgie přímo nevyžadují sofistikovaný příběh nebo zásadnější psychologii postav, přesto se Jurský svět nevzdává opravdu povedených hříček. Přes očekávatelný průběh se dostává prostor i humoru a občas drastickým scénám (žádné požírání nevinných lidí mimo záběr, avšak krev chybí – dinosauři prostě neplýtvají).
Režisér Colin Trevorrow si Jurský svět podmanil a důstojně navázal na Spielbergovu klasiku. Více zubů, více akce a rodinná podívaná par excellence – univerzální příběh bez myšlenky na pozadí spektakulární dinousauří exhibice.
Michala Benešovská