Wes Craven ovlivnil novodobé horory více, než se zkráceným výčtem jeho filmografie může zdát. Craven natočil svůj první v pravdě autorský počin v roce 1971, tedy v době, kdy začala éra "nového Hollywoodu". Docházelo k obrodě žánrů, které byly do té doby spíše přehlíženou náplní odpoledních představení, což však nadobro změnil nástup proslulých "hollywoodských spratků", kteří žánrům jako sci-fi nebo horor vydobyly respekt. V době, kdy se k filmové režii dostává George Lucas, Steven Spielberg, Francis Ford Coppola, Peter Bogdanovich, Martin Scorsese nebo Brian De Palma, přišel také Wes Craven.
V roce 1971 začal Craven za finanční podpory společnosti Hallmark Releasing natáčet svůj debut, který změnil tvář filmového hororu. Craven se neostýchal na svou dobu šokujícího zobrazení násilí – napsal si scénář, režíroval i stříhal, avšak původní scénář nakonec musel "zjemnit" a z Noci pomsty, jak zněl původní název, vzešel Poslední dům nalevo, příběh dvou mladých dívek, které jsou znásilněny a brutálně zavražděny několik metrů od domova. Díky značné kontroverzi se stal Poslední dům nalevo hitem nočních promítání a Cravenovi se otevřela cesta. Jako producent filmu tehdy figuroval Cravenův přítel Sean S. Cunningham.
V následující dekádě pokračoval Craven ve vytyčené cestě – horory měly svého ikonického autora, v Cravenově režii vznikaly nízké béčkové skvosty jako Kopce mají oči, Deadly Blessing, Swamp Thing, Kopce mají oči 2 (někdy uváděno jako Kruté oči hor 2). Zlom v Cravenově kariéře i v dějinách hororu nastal v roce 1984, kdy si na velké plátno vysekal cestu Freddy Krueger ze snímku Noční můru z Elm street. Film se stal obrovských hitem, rozjel kariéru začínajícím hollywoodským hercům (jako například Johny Depp), dal vzniknout rozsáhlé sérii a přinesl opravdovou hororovou renesanci. Po zbytek 80. let zůstal Craven u menších projektů a přišly i opravdu špatné snímky, kterým vévodí Shocker, voodoo slátanina Had a duha nebo Smrtící přítelkyně. K Freddymu se však Craven vrátil na začátku 90. let, kdy vznikl snímek Nová noční můra, ve které Craven ustanovil řadu prvků, kterými o pět let později znovu stvrdil svůj status hororového mistra.
Než se tak stalo, natočil Craven televizní Noční vidiny, režíroval několik dílů Twilight Zone a udělal z Eddieho Murphyho upíra v Upírovi z Brooklynu. Rok 1996 se však do dějin hororu zapsal zlatým písmem. Wes Craven natočil podle scénáře Kevina Williamsona sebereflexivní slasher Vřískot, ve kterém ukázal dokonalou znalost svého publika. Vřískot byl novým impulzem žánru a s obrovskou popularitou začala okamžitě vznikat řada klonů, což trvá prakticky dodnes. Craven režíroval i další tři pokračování Vřískotu a stal se producentem stejnojmenného seriálů, který letos spustila americká MTV.
Přestože se Craven nikdy příliš nesnažil vymanit z pozice hororového krále, v roce 1999 přišel se zcela odlišným citlivým snímkem Hudba mého srdce, který se dočkal velice vřelého přijetí. Cravenovy pozdní hororové snímky jako Prokletí, Vem si mou duši nebo thriller Noční let jsou řemeslně kvalitní, nicméně průměrné filmy, které spíše vyplňovaly čas čekání na další Vřískot. Čtvrtý a poslední Vřískot byl uveden v roce 2011 a stal se posledním celovečerním snímkem Wese Cravena, muže, který se nebál překračovat hranice a se svými diváky si rád pohrával.
Michala Benešovská