Jak se to vezme. Očekáváte-li od Spielberga oproštění se od pořádné vrstvy patosu a klišé, které mu jsou mnohdy tak vlastní, budete zklamáni. V opačném případě pro vás bude Most špiónů výborným dílem, kterému plusové body nepřidává ani tak soustředěný, nicméně trochu omšelý výkon Toma Hankse, jako spíš parádní, umírněná kreace Marka Rylance.
Ten se famózním způsobem zhostil role ruského špiona Rudolfa Abela, který po sebrání americkými úřady nemá zrovna optimistické vyhlídky. Hrozí mu, že ve vězení minimálně shnije, ne-li něco horšího. Nebýt toho, že jeden z amerických letců padl při špionážní misi na území Sovětského svazu (trikově nedotažená scéna připomínající Smrtonosnou past 4) a skončí za mřížemi také. Tady nastává chvíle pro Jamese B. Donovana. "Dělám to pro vás," oznámí rodině, když po pár vteřinách rozmýšlení vezme nejdříve samostatně Abelův případ a pak se zhostí i celé berlínské mise, při níž má dojít k výměně "černých pasažérů".
No, nedělá to pro ně. Je to předně čítankový solitér, byť se smyslem pro spravedlnost, a Hanks ho ztvárňuje zhruba tak, jako úporně zakousnutého agenta v dalším spielbergovském filmu Chyť mě, když to dokážeš. Problém je, že na rozdíl od Carla Hanrattyho se s postavou Donovana nedá příliš ztotožnit, natož si ji oblíbit. A Hanks pro to dělá skutečně hodně: gumovými výrazy počínaje a prosmrkanou polovinou filmu konče. Herecky je to stagnace.
Scénář je vedle Matta Charmana dílem bratrů Coenových a jejich rukopis je znát. Most špionů nešetří sarkasmem a ironií, zároveň je však cítit, že Spielberg nechtěl vůbec tlačit na pilu, což by Coenům naopak v některých momentech (rozhovor na sovětském velvyslanectví) zcela jistě nevadilo. Šponování dramatu navíc trochu podkopává návodná hudba Thomase Newmana. Spielberg měl naopak šťastnou ruku při castingu – zejména ostře řezané tváře Němců a Sovětů jsou vedle ponuré atmosféry výstavby Berlínské zdi skvělou kombinací.
Most špiónů je kvalitní dobový thriller servírující dobrý, leč lehce předvídatelný scénář a slušné herecké výkony s vynikajícím retro vizuálem pohledem Spielbergova dvorního kameramana Janusze Kamińského. Exposé studené války, které nestraní, ale konstatuje. Romantické kudrlinky kluků přelézajících přes plot jej však zbytečně shazují.