Pokud byste se mě zeptali na režiséra, kterého si vážím v současném filmovém světě nejvíce, nemohl bych vám na rovinu odpovědět. Uznávám totiž režisérské duo a to jsou bratři Joel a Ethan Coenovi. Mnozí je mají rádi za jejich bláznivé komedie, které se staly hned pár dní po premiéře světovými hity. Mluvím teď především o Big Lebowskim, filmu, který se mi svojí výpovědí nepřímo vyhnul a nezasáhl tak, jako to dokázaly filmy, které musíte z jejich filmografie doslova vyzobávat. Navzdory popularitě se mi z jejich bohaté sbírky nejvíc líbila Zbytečná krutost, Millerova křižovatka a především film, který je neoficiálně prvním přírůstkem do nové sekce „klenotů“. Seznamte se prosím, Barton Fink.
Na Coenovic starších filmech se mi nejvíce líbí ten jejich kontrast. Zatímco totiž sledujete poměrně lineární dějovou linii, kdesi v pozadí se připravuje druhá, paralelní, která když přijde, tak vás úplně odzbrojí a vy se jen nestačíte divit, co se na obrazovce odehrává. Barton Fink je toho zralým příkladem. Je to film odehrávající v roce 1941 a Barton Fink je úspěšným scénáristou divadelních her na Big Apple. Pozitivních kritik na jeho dílo si všimnou i hlavouni z Hollywoodu, kteří chtějí, aby pro ně Barton, spisovatel hlubokomyslných dramat, napsal brakový scénář pro akční béčko. Náš hrdina se tedy usídlí v podivném hotelu a zažívá tvůrčí krizi. Vypomoci z ní mu může snad jen trošku přitroublý soused Charlie...
Zní to jako obyčejná, pravděpodobně lehce ujetá báchorka o spisovatelské zácpě. Máte částečně pravdu a koukat se na ní budete více než polovinu filmu. Jenomže pak se něco stane. Něco, co převrátí celý film vzhůru nohama a udělá z celkem obyčejného filmu legendární záležitost. Svůj podíl na tom má i John Turturro coby Barton Fink a John Goodman jako obtloustlý fanda boxerských zápasů, soused Charlie. Nechci vám vykvákat ani zbla z uceleného dějového zvratu, a proto jen mohu konstatovat, že ten, pro něhož je vrcholem Coenovic tvorby Big Lebowski, by měl po přečtení našeho „klenotu“ uvažovat o návštěvě klenotnictví.
PS: Film má jeden z nejkrásnějších a nejuspokojivějších posledních záběrů. Nemluvě o té pekelné krabici...
A ještě něco pro sběratele: zde najdete kompletní scénář k filmu **05