Letošní začátek roku zatím přinesl spousty překvapení. Od stárnoucího veterána z Vietnamu až po zuřící Monstrum, které pořádně vyplenilo New York. Bohužel, aby byla rovnováha dobra a zla, popřípadě inteligence a blbosti zachována, musí přijít i někdo jako Roland Emmerich. Člověk jehož jediným údělem ve filmovém průmysl je točit stále stupidnějiší snímky. A to platí od doby, co mu z břicha vyjmuli toho mimozemského slizouna, který pomocí hostitele zotročoval Zemi ve Hvězdné bráně.
Příběh filmu je prostý. Dokonce se vsadím, že po jeho skončení si vzpomenete na řadu mnohem lepších snímků s podobným podtextem, že vám půjde hlava kolem. Chlapec, respektive vyvolený dredař, kterých v noci a hlavně z rána po Praze potkáte nespočet se vydává na dlouhatánskou záchrannou cestu. Za kým? Přece za svým uneseným kmenem a především za svou láskou, které modrá očka září víc jak dětem z Duny. To už přece jen stojí za tu namáhavou cestu přes hory, doly, zmutované slepice a ochočené šavlozubé tygry. A aby toho nebylo dost, jeho cíl je Egypt, který právě kvete za pomoci stád tažných mamutů! To už i Jumpera snídajícího na hlavě Sfingy budete brát vážněji.
Učitelé dějepisu a lidé s IQ nad 70 musí jen kroutit hlavou při znásilňování historie, které zde bezpochyby probíhá v nemalé míře. I tomu Petersenovi bych líbal ruce za nedomrdlou Tróju (to už je vážně co říct ). Emmerich chce mít všechno v jednom filmu. Dokonalá zvířátka, krásně upravené herce - rádoby suplující špinavé domorodce, bobmastické akční sekvence a epický příběh, ze kterého budete nadšení. Každá z těhle položek se mu ale vůbec nepovedla.
Vizuální stránka není tak nabušená jak by asi měla. Hlavně naháněčka s přerostlými "krocany" působí víc než lacině. Ale i tak jedna ze dvou hvězdiček náleží právě trikům. Ta druhá je hudbě, která dá občas vzpomenout, že koukáte na velkofilm. Ostatně nedávno jsme zrecenzovali soundtrack. Herce ani nemá cenu zmiňovat. Nejen, že jsou neznamí, ale hlavně nemají co hrát, protože stupidita scénáře a režie jim k tomu nedá příležitost.
Podtrženo sečtěno. 10 000 př. n. l. je hodně drahým, blbým "céčkem", které se silně snaží být něčím vyjímečným. A tak nezbývá než si myslet, že Emmerich zaspal nejen ve škole, ale i časy, kdy filmy stály na úchvatných tricích a dějem se nikdo nezatěžoval. Naštěstí lidé nejsou hloupí a vrátí mu to v podobě zanedbatelných tržeb, které ho snad přinutí natočit něco smysluplného. Otázkou zůstává, jestli si tenhle chlapík zaslouží další šanci. Být to na mě, nedám mu jí.
Tomáš Řezníček