Americká komedie z roku 1971 přináší poněkud kontroverzní pohled na lásku, smrt a měšťáctví. Utahuje si z aristokracie i z moci peněz. Ale zejména si utahuje z Ameriky samotné, z její upnuté morálky. Tento fakt v době vzniku filmu zapříčinil odmítnutí jak filmovou kritikou, tak i většinou veřejnosti. Harold a Maude dík tomu finančně silně propadli.
Jak už však bývá zvykem, doba se mění, a s ní i názory. Nyní patří snímek do zlatého fondu americké kinematografie. Byl několikrát zvolen za jeden z nejvtipnějších filmů. A přinesl do angličtiny dva nové výrazy. Prvním z nich je „Harolding“, což by se dalo volně přeložit jako potulování se po hřbitovech. Druhým slovem je „Maudism“ nebo také „Maudianism“. Jedná se o přístup k životu, kdy se každý den snažíme prožít naplno. Vzpomeňme na známé: „Carpe diem!“ Tedy kdo jsou Harold a Maude?
Film nás přivádí na nekonkrétní místo v nekonkrétní době kdesi v Americe do sídla velmi bohaté rodiny. Zde žije nešťastný, silně nihilistický Harold Parker Chasen se svou dominantní, apatickou a afektovanou matkou. Haroldovou jedinou zábavou je inscenovat své sebevraždy a obcházet pohřby neznámých lidí. Když už je Haroldových sebevražd na matku příliš, pošle jej za psychologem. Ale psychoanalýza Haroldovi příliš nevoní, proto nalezne jiné řešení. Seznámí se na pohřbech s téměř osmdesátiletou Maude. Maude je, i přes svůj věk, plná chuti do života. Plná touhy a ztřeštěných nápadů. Řídí se heslem, co můžeš prožít dnes, neodkládej na zítřek. Haroldovi pomůže najít smysl života. S postupem času se nám mezi titulní nesourodou dvojicí vytváří silný citový vztah, jenž ke konci příběhu překračuje hranice přátelství. Stává se láskou, sice podivnou, a přeci naprosto pochopitelnou.
Kromě netradiční ústřední dvojice je film plný vedlejších bizarních postaviček. Haroldovou matkou počínaje a Haroldovými nápadnicemi konče. A téměř každá z těchto postav je ironickým symbolem. Například když Haroldovi nevyjde sezení u psychologa, posílá jej matka za strýcem, brigádním generálem Victorem Ballem. Ten pak Haroldovi až fanaticky vylíčí kouzla boje a zabíjení. Že by narážka na Vietnam? Přízemnost a komičnost střední vrstvy zobrazují pro změnu Haroldovy nápadnice. A tak se tu najde „veledůležitá“ prodavačka zrní, neschopná a přihlouplá herečka či holka „na kterou všichni letí“. Svět bohatých ztělesňuje Haroldova necitlivá matka. Mezi všemi těmito podivnými existencemi nám vztah Maude a Harolda přijde naprosto normální.
Režisér Hal Ashby natočil mírně vykonstruovanou, přesto však neuvěřitelně vtipnou, inteligentní a silnou černou komedii, která je postavená na knižním námětu Colina Higginse. Do hlavních rolí obsadil oscarovou Ruth Gordon a Buda Chase, kteří se odvděčili skvělými výkony. Chemie mezi oběma hlavními představiteli je přímo cítit. A ani vedlejší postavy nezůstávají pozadu. Za zmínku také stojí vynikající soundtrack Cata Stevanse, který speciálně pro film složil a nazpíval dvě písně.
Z Harolda a Maude se tak po prvotní vlně nesouhlasu stala kultovní záležitost. Citlivá komedie nejen šikovně nastiňuje problémy tehdejší doby, ale i existenciální problémy, které musí řešit uvnitř každý z nás. Na první pohled se může jednat o neuvěřitelnou ztřeštěnost, ale mohu vás ubezpečit, že po zhlédnutí Harolda a Maude bude život, alespoň na chvíli, o něco prosvětlenější.
Tomáš Čada