Malé horské městečko s malebným názvem Cold Rock je poznamenáno mnohými útrapami. Vysoká nezaměstnanost a bída se nepěkně podepsala na stavu místní populace. Rozpadlé domy a opíjející se lidské trosky jsou však pouze malichernosti v porovnání se skutečností, že v Cold Rock beze stopy mizí děti. Místní mají jednoduché vysvětlení - děti unáší tajemný muž v kápi. Proč? Prostě to tak je.
Po krátké expozici následuje předvídatelné schéma – růže, jež vyrostla na smetišti, samaritánka a matka samoživitelka Julia působící ve zbídačeném městě jako zdravotní sestra / lékařka, se snaží pomáhat, jak to jen jde a legenda o tajemném muži, jenž unáší děti, je jí k smíchu. Pochopitelně to vede k tomu, že je unesen také Juliin syn David. Odvážná žena se ho vydává hledat.
To by totiž nebyl Pascal Laugier, kdyby si s publikem nepohrál. Co se zdá jako přímočará a jednoduchá žánrovka, nabere rychle zcela jiný směr. Veškerá dosud budovaná očekávání se náhle bortí a začíná se rozvíjet naprosto jiný příběh.
The Tall Man zmátl značnou část publika trailerem, který prezentuje snímek právě jako eklektický thriller bez špetky invence, který ještě navíc hyzdí nepřesvědčivá Jessica Biel v roli starostlivé matky. Důmyslně sestříhaný trailer ani v nejmenším nenapovídá, že nám film chce sdělit něco jiného, než prosté "Bubáci neexistují, zlí jsou jen lidé a dobře si hlídejte své ratolesti!".
Režisér Pascal Laugier se proslavil především kontroverzemi a mýty opředeným filmem Mučedníci, ve kterém si podobně jako v The Tall Man pohrává s žánrovými konvencemi a manipuluje s diváckým očekáváním tím, že zcela úmyslně poskytuje mylná vodítka. Stejně jako ve svých dvou předešlých filmech (Mučedníci a Sanatorium) pokračuje Laugier v další tendencí, se silnou ženou – hrdinkou.
Ta v The Tall Man stojí a padá s výkonem zmíněné Jessicy Biel. Jessica opravdu není typ starostlivé matky, nicméně v případě tohoto snímku zvládá svou roli poměrně dobře (po zhlédnutí pochopíte proč). Jesicca Biel není výraznou herečkou, je spíš typ „dívky od vedle“ a v druhé polovině filmu se její výskyt zredukuje na občasný polodetail tváře a jelikož její postava nadále nefiguruje jako hybatel děje, možná se přistihnete, že jste na její výkon dočista zapomněli.
The Tall Man mate svým vysokým tělem. Originální je tento snímek však jen chvíli a logiku v příběhu občas rezignuje, velkým zklamáním je pak slabší klimax, jehož průběh si i přes brilantní zvrat stačíte spolehlivě odhadnout. Ale i přesto si The Tall Man nezaslouží být odsouzen coby bezduchá slátanina, tou totiž není. Nezbývá než varování – nevěřte trailerům, lhaly vždycky a lhát budou i dál!
Michala Benešovská