Seriálová tvorba je v českém prostředí v krizi. Máme zde silnou linii neustále se cyklících a opakujících se seriálů z lékařského prostředí, paskvily ze vzdělávacích institucí, nostalgické a historicky nepřesné ságy a trapné sitcomy. Nutno dodat, že kvalita každého nově nasazeného seriálu povážlivě klesá. Tyto seriály českých televizí jsou navíc obsazovány známými (a stále stejnými) herci, takže vše vypadá jako série nekonečných a žánrově pestrých spin-offů. Aby bylo jasno, v hlavní roli matky se v pseudo-sitcomu PanMáma pitvoří Milan Šteindler (aby to bylo vtipné), směle mu sekundují Vanda Hybnerová, Jakub Žáček, Martin Sobotka, Roman Štabrňák a Rostislav Novák st.
PanMáma je původně formát britské BBC. Seriál Mrs. Brown´s Boys se v Británii začal vysílat teprve v roce 2011 a vznikl podle námětu představitele hlavní role Brandona O´Carrolla. Zajímavostí je také obsazení, které tvoří skutečná nejbližší O´Carrollova rodina. Jak je vidět, tuto libůstku si Nova odpustila stejně jako humor.
První díl české mutace nám představil hlavní hrdinku Jarmilu Beranovou. Jarmila je rázná matka již dospělých dětí, která vše kolem sebe rádoby vtipně komentuje. Ve skutečnosti Jarmila jen postává nebo vykonává sérii bizarních a nepřirozených pohybů, nablble se pochechtává a pronáší naprosto otřesná hesla. Společně s ní se ocitáme v podivném bezčasí a ve zvláštním odlidštěném prostoru, kde vlastně okolo nic neděje. Situace se nelogicky kupí, postavy se objevují a mizí bez zřetelné motivace. To je model, se kterým si Nova vystačí klidně i několik řad.
Těžko chtít po scenáristech komerční televize, aby vytvořili inteligentní a opravdu vtipný seriál. Tento problém však sahá daleko za brány Novy a dlouhodobě můžeme sledovat absenci humoru a nadhledu v české filmové a seriálové tvorbě. Rovněž chybí originální nápad, nadsázka, dobře napsané postavy a pokulhává i provedení.
Sitcomy TV Nova jsou neuvěřitelně stupidní, nevtipné a otravné a PanMáma je toho dalším důkazem. Omleté a nevtipné buranské hlášky, nesnesitelné a toporné postavy, situační humor bez nápaditosti a bez vtipu - to jsou společné rysy PanMámy, Comebacku, Heleny a dalších hrůz, které jistě budou tuto linii následovat.
V čem spočívá fenomenální úspěch nováckých seriálů? Kdo jsou diváci těchto pokleslých a mělkých výtvorů? Je to otázka vkusu? Nebo se diváci zkrátka smířili s nuznou nabídkou a přijali (anti)humor TV Nova za svůj? PanMáma je skutečně náročný na sledování, každá minuta této hrůzy připravuje diváky o cenné mozkové buňky a strávený čas se už divákům v žádné formě nevrátí. PanMáma nepobaví a je téměř vyloučené, že se u něj zasmějete a odreagujete.
Šteindlerova kreace je vedle jeho afektovaného homosexuála z Gymplu snad to nejpříšernější, co kdy jako herec provedl. Pravda, v seriálu PanMáma si s ním nezadá snad nikdo, kdo se k této ohavnosti propůjčil. Znechucení, to je pocit, který budete mít při každém vynuceném smíchu, který se ozývá tak často, že jej budete možná považovat za kaz ve zvukové stopě. Dojem rozčarování vás neopustí po celou (neuvěřitelně dlouhou) dobu každého dílu (ačkoliv se mi zdá nemožné, že by se někdo dobrovolně vystavil trýznění v podobě sledování dalších dílů). PanMáma v české verzi je čistá forma seriálového zla.
Michala Benešovská