K filmu Jackson inklinoval od dětství, žádnou filmovou školu neabsolvoval a jak dělat film se učil metodou pokus - omyl. Samouk a obdivovatel Raye Harryhousena si za uspořené peníze koupil 16mm kameru a se svými přáteli ve volném čase vytvářel film. Z tohoto úsilí a nadšení vznikl v roce 1987 dnes již kultovní snímek Bad Taste - Vesmírní kanibalové, přičemž se Jackson projevil jako všestranný autor, napsal scénář, film režíroval, produkoval a postaral se také o triky. Jackson se také podílel na scénáři k pokračování hororu Wese Cravena Noční můra v Elm Street, ten však nakonec nebyl realizován.
Po satirickém animáku Meet The Feebles a hororové parodii Brain Dead přišel zásadní zlom v následné Jacksonově tvorbě. V roce 1994 natočil drama Nebeská stvoření, které mu vyneslo nominaci na Oscara za scénář, na němž se podílela i Jacksonova žena Fran Walsh. Film Nebeská stvoření odstartoval také kariéru hereček Kate Winslet a Melanie Lynskey. V roce 1995 režíroval fiktivní dokument Zapomenuté stříbro, který zaznamenal velký ohlas a patří k nejzábavnějším filmům, které Jackson vytvořil. O rok později vznikl snímek Přízraky, na kterém s Jacksonem spolupracoval Robert Zemeckis. V této duchařské komedii si zahrál hlavní roli Michael J. Fox a snímek je obecně považován za slabší místo v Jacksonově filmografii.
O tři roky později se Jacksonovi podařilo získat práva na Tolkienovu trilogii Pán prstenů. Když v roce 1999 svolilo studio New Line Cinema, že Pána prstenů může Jackson natočit jako filmovou trilogii (původně se také uvažovalo o vtěsnání látky do jednoho či dvou filmů), začaly intenzivní přípravy a natáčení na Jacksonově domácí půdě.
Pán prstenů, který byl dlouho považován za neadaptovatelnou látku (animovaná verze Ralpha Bakshiho je spíše podprůměrná a tato tvrzení jen vlastně potvrzovala), se stal díky Jacksonovi ohromným hitem. Jackson se předlohy držel maximálně věrně, což byl bezpochyby klíčový tah.
První díl trilogie, Pán prstenů: Společenstvo prstenu, byl uveden v roce 2001 a zaznamenal fenomenální úspěch u diváků i u kritiky. Ze třinácti oscarových nominací proměnil celkem čtyři. Stejně úspěšná byla i pokračování, o rok později uvedený druhý díl Pán prstenů: Dvě věže a v roce 2003 přišel také třetí díl Návrat krále, nejvelebenější z celé série. Návrat krále se stal jedním z nejúspěšnějších filmů všech dob a podařilo se mu proměnit všech jedenáct nominací na Oscara.
Samouk a nesporný talent Peter Jackson se díky této monumentální sérii stal jedním z nejobdivovanějších filmařů a už tehdy se spekulovalo o tom, že na filmové plátno převede i Hobita. Ještě než se však Jackson vrátil do Středozemě, natočil novou verzi King Konga (o původní filmové verzi se Jackson často zmiňuje jako o snímku, který nejvíce ovlivnil jeho život) s Naomi Watts v hlavní roli nebo hvězdně obsazené drama Pevné pouto. Jako producent se Jackson podílel na filmech District 9 nebo Tintinova dobrodružství.
Po úspěchu Pána prstenů nikdo nepochyboval, že je Peter Jackson ten pravý i pro adaptaci Hobita, ze kterého se stala také filmová trilogie. Původní relativně úzkou knihu Jackson proměnil v třídílný filmový epos, a to především kvůli detailnímu vykreslení fikčního světa.
V roce 2012 byl v kinech uveden první díl Hobit: Neočekávaná cesta a i přes to, že byly reakce o něco vlažnější než při uvedení Pána prstenů, jednalo se opět o precizně provedený film a velký finanční úspěch. Technický perfekcionalismus je u Hobita patrný na první pohled, film byl natočen v neuvěřitelném 5K rozlišení a natáčelo se s frekvencí 48 FPS (snímky za vteřinu; běžně se používá 25 FPS) a kinematografii tak přispěl krokem k novému standardu.
Druhý díl série nese podtitul Šmakova dračí poušť a po slavnostní premiéře se objevují nadšené ódy, ale i kritické ohlasy, upozorňující na to, že Jackson Hobita opět natahuje do nesmyslné délky, Tolkienovo vyprávění opouští a mnoho scén mu slouží pouze pro exhibici technicky vytříbené vizuální stránky.
V těchto dnech si každý může najít vlastní pravdu o nenovějším titulu Petera Jacksona a dopřát si okouzlující hobití dobrodružství na vlastní oči, v kinech i v IMAXu je film opět uveden ve 3D verzi.
Michala Benešovská